Anak-anak Buah Pak Pis

Sembang Kuat Hari ni

Friday, August 5, 2011

Aku Ingat Pesan Papa ngan Mak Aku...

Assalamualaikum...

Nak di-jadikan cerita, kak Linda ada Tag aku Join Segmen, Malangnya menjelang aku nak join tu aku dah tertamat tempoh penyertaan..waaaa!!...Aku terkial-kial nak tengok apa syarat segmen tu + blogger yang buat segmen tu. Tapi tak pe la, aku nak jugak bagi tau apa pesanan mak bapak kita kat kita ni, sampai kita jadi Manusia kat Dunia ni..Bukan senang nak menjadikan seorang manusia tu kepada betul-betul manusia.

Gelaran bagi Mak dan ayah aku adalah : Mak = Mak la tapi Ayah = Papa.

Mak aku selalu Nasihat :


  1. Sembahyang Pis, kok nanti kau tak jadi orang nanti.
  2. Blaja Pis, kok nanti payah kau nak idup sonang.
  3. Kau jangan marah-marah awek kau pis, kok nanti kono tinggal
  4. Ikut cakap mak ni Pis, kok nanti nyosa tak sudah.
  5. Ikut semua Nasihat Mak pis, kito ni orang susah. Bukan orang Sonang.
Papa aku selalu Nasihat :
  1. Kau apo malas sangat?. nanti kau nak kawin nanti baru kau tau susah senang.
  2. Blaja tu jangan main-main, nanti orang senyum kau menangis.
  3. Bilo orang cakap, kau merajuk, papa tak tau nak buat apa kat kau ni, Ingat Pis Ingat Pesan papa
  4. Papa dulu carik kerja tak kira kelulusan, kau ni sekarang memilih kerja. Cuba la dulu mana tau rezeki..
  5. Ingat Pis, Papa nak kau ingat yang kita ni bukan orang kaya. Papa nak kau hidup senang nanti. itu je..
Tu antara Nasihat-nasihat dari orang yang melahirkan dan menjaga aku dari aku kecik sampai besau la ni, Nasihat yang paling mengancam jiwa aku ni adalah 

"Nasihat Blaja Jangan Main-main, nanti orang senyum kau menangis" 
dan 
"Ikut cakap Mak ni Pis, Kok nanti nyosa tak sudah"

2 Nasihat yang sampai sekarang aku termenung bila memikirkannya, Yes aku tak ikut Nasihat Mak ngan Papa aku, dan Hasilnya aku menangis la.... Penat ooo Hari-hari nangis. Dekat setahun dah aku gagal mendapat sebarang kerja. Orang cakap nyesal dulu pendapatan nyesal kemudian tak berguna sudah. Ha ah la betul la....

Aku ni penjenayah terbesar ke? Sampaikan susah nak dapat kerja??..Aku tak hisap dadah. aku tak merogol, aku tak minum arak, aku tak menipu duit orang, aku tak songlap duit orang, Habis tu apa masalah aku sampai susah sangat nak dapat kerja??

Dan sekarang aku dah macam orang hilang akal carik kerja tak dapat-dapat, dan bila aku nampak orang pakai kabel untuk dapatkan kerja jek dengan sepantas kilat aku sound tepet, g mampus...dah la kau tak rasa macam mana peritnya nak dapatkan kerja, ni senang-senang kau je nak pakai orang dalam, dah banyak kali dah ni.. memang aku dah hilang sabar..sila ingat Muka aku kalau korang nak pergi interview dan lagi-lagi kalo korang pakai orang dalam..hehheehhe 

dan keputusan dari Nasihat ibu bapa ni, kita wajar dan sewajar-wajarnya kita ikut, aku dah ada pengalaman tak ikut cakap orang tua aku, dan aku dah dapat keputusan dari mengingkari Nasihat orang tua aku. Aku harap sangat, korang yang Poyo sangat berkawan kerana mengejar hiburan dunia IPTA ni, cepat-cepat kembali ke matlamat asal... KOK SATU HARI NANTI MENANGIS NONE STOP...

k bye..


12 comments:

stellaizz said...

x guna ekau nak nanges2 lg dahh...bonda dah lopehhh..ekau nak putar or pusing balik pon x bolehh dah...... :)

zaman skrg mmg susah dapek kojo..yg diploma pon still kena tendang sodih kan :)

sekarang semua main jolok ye.....xde jolok xde kojo kejam kan org sekarang sob sob pilih bulu betul....


ehh tibo2 lakk den emo nie apa hal :)

Pak Pis said...

mungkin sobab entri den ni berbau emo la

Mr.Thinker@Ali said...

mak ayah aku mcm tu gak. kan mak ayah lbh tau apa yg kita tau. :)

Abg Ijal said...

Alhamdulillah, bulan Ramadhan ni memberi keinsafan dan ketenangan jiwa.

Macam tu lah....adat mak & bapak kita Pis, kadang-kadang ada mak bapak yg x mampu beri kita harta & kesenangan tapi nasihat dan bimbingan yang baik tu lah akhirnya nanti yg membentuk peribadi + kesenangan kita masa akan datang!

Adat anak-anak pulak, masa kecik dulu mmg susah nk percaya cakap mak bapak, tapi bila dah beso barulah dpt menilai nasihat mak bapak masa dulu. Itu pun bila kita dh menangis sepuas-puasnya!

Bila dh jd bapak & ada anak ni barula abg ijal faham pis, kenapa mak selalu membebel, bapak selalu marah!

Pis, skali2 bagus jg ber'emo' kan!

linda a.k.a ibusumaiyah said...

wohoo...saper kak linda tu?..cam kenal jer....kih kih....

wahh...tajam lagi ingatan pak pis ni...bagusss...ingat banyak pesanan mak n papa....pesanan yang akak paling best adalah...no 3 dari mak n papa...(2-2 yang nombor 3 tu..) hehehe....


p/s ade bertukar sekejap jadi Brad Pit tak?...ehehehe...

QueeN TerataI said...

bykkan bersabar ye pak pis.. Zaman skrg ni dunia semakin mencabar.. mmg bukan mudah nk dpt koje & betul ckp papa tu jgn memilih keja..

6 tahun yg lps sis start keja lps graduate sbg kerani je.. gaji pun RM900 je.. Cubala bygkan lpsn ijazah tp gaji 900,, huhuhu nak nangis woooo.. tp kuatkan semangat.. akak buat keja part time plak kat kedai mkn waktu mlm utk tmbh pendpatan.. Xde pun nak rasa malu lpsn ijazah keja kat kedai mkn amik order, kutip pinggan & sapu sampah... 4 tahun akak keja kat kedai mkn tue.. Siang keje mlm keje...

tapi sekarang berkat kesabaran & kekuatan semangat tuk berjaya Alhamdulillah akak mula menapak & mengembangkan kerjaya akak sikit demi sikit.. Smp skrg akak still buat 2 kerja walau dh punya kerjaya yg agak stabil...

bukan tamak tp demi mengejar cita2.. demi masa depan anak2.. betul ckp mak tu.. menyesal nnt ape pun x guna.. kita ni bkn org senang.. Buat adik2 belaja lah sungguh2 dunia akan dtg lg lah mencabar.. lg sush nak dptkan pekerjaan...

Siapa pandai.. siapa bijak menggunakan peluang yg ada.. pasti akan mereka gunakan sebaik mungkin.. contoh mcm yg pak pis katalah guna kabel.. diorg ada peluang mcm tu so diorg pergunakan sebaik mungkin...

cik rama-rama said...

jom masuk persatuan penganggur.. :'(

Diya Lolipop said...

ada rezeki xkemane....usehe2...duduk umah tanam anggur heheh

cleverspider55 a.k.a alam1cinta said...

Sabar..susah sgt dapat kerja byk lg cara halal nak dpt rezeki..cuma bulatkan tekad,ikhtiar dan tawakkal.Rezeki masing2 telah ditentukan.Ko menangis kuar airmata darah pun kalo takde tindakan takde guno..

sakurasue said...

sabar pak piss.. usaha tgga kejayaan!
caiyok! ^_^/

Aina said...

cadangan akak:
1-Pis try mintak jd cikgu je...guru sandaran pon lama2 akan diserap.kena sabar jelah tunggu turn.gaji pon boleh tahan skrang.x mcm zaman akk dulu kene ikut taraf spm kalau x de sijil guru.

2-try ikut nasihat papa pis, apply jgn ikut kelulusan.asalkan ada keroje.ramai gak kwn akk yg apply keje kerajaan guna dip je wlpun diorang ada degree.adik ipar akak pulak keje kerani guna spm je walaupun ada degree.lama2 gaji tu naik juga.cuma jawatan tu x upgrade2 smpai skrang.janji tinggal janji.tp dia x kisah asalkan ada gaji bulan2..

jd pompuan senang.dah kawen jaga anak...mcm akak ler.tp lelaki nak menyara anak bini.tension kan??jgn tension pis sbb rezeki tu bukan ditangan manusia walaupun kita selalu nampak mcm manusia yg mengatur segala2nya.doa pada DIA banyak2 esp bulan ramadhan ni.banykkan solat hajat yo...akak doakan ekau berjayo jang:)

psstt:akk pon keno bayar hutang jugak wlpun x do kojo.tensen betol:(

Terbang Bersamaku said...

Sabar k..jangan pernah putus ase utk terus berusaha & berdoa..sy pun sblum nie pnah lalui zaman susah nak carik keja, dpt keja gaji plak tak memadai ...sy teruskan jgk keja utk carik pengalamn...tp berkat usaha akhirnya dpt jugak keja tetap mcm sekarang...yg penting jgn mudah putus ase...mase interview tue wat preparation btul2..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...